Voeding

Een voeding evenwichtig samenstellen betekent de juiste balans vinden tussen de inname van macronutriënten (vetten, koolhydraten, eiwitten en voedingsvezels), micronutriënten (mineralen, spoorelementen en vitaminen) en water.

De dagelijkse behoefte aan energie en aan de verschillende voedingsstoffen opgesteld door de Hoge Gezondheidsraad(link is external) vormen de basis van de theoretische voedingsaanbevelingen. Zij worden weergegeven in de actieve voedingsdriehoek.

actieve voedingsdriehoek

De actieve voedingsdriehoek bevat 9 verschillende lagen. Acht groepen voedingsmiddelen en één laag voor lichaamsbeweging. De indeling en keuze van de groepen is gebaseerd op de aanbreng van voedingsstoffen. Hoe groter de groep, hoe meer van deze producten nodig zijn voor een evenwichtige voeding. Het topje van de driehoek staat er los van omdat het voedingsmiddelen bevat die niet echt nodig zijn in een doorsnee gezonde voeding.

Gezond eten betekent:

  • Evenwicht: kiezen uit de verschillende groepen voedingsmiddelen en de verhouding respecteren.
  • Variatie: binnen elke groep variëren in de soorten, bijvoorbeeld niet elke dag dezelfde groenten eten.
  • Matigheid: de dagelijks aanbevolen hoeveelheden per groep respecteren

 

Meer informatie kan u altijd vinden via:
Tips gezonde voeding bij sporten